Elektronisk sertifisering - EssCert

Vi bruker det elektroniske stemplingssystemet EssCert for sertifisering av eksportdokumenter.

essCert_Web_high.png

For å få dine dokumenter sertifisert må du opprette en brukerkonto hos essCert, som er systemet vi bruker for all sertifisering. Å lage en brukerkonto hos essCert er både enkelt og gratis. 

Du kan søke om å få opprette en profil ved å laste ned og fylle ut en «Formal Undertaking». Skjemaet sendes ferdig utfylt til register@esscert.com Du vil få en e-post med informasjon om innlogging innen en arbeidsdag. 

Hver bedrift har sin hovedbruker som legger inn sin signatur via skjemaet "Formal Undertaking". Dersom dere ønsker flere brukere kan dere legge til flere ansatte som også får sin unike bruker i systemet.

Det at alle som benytter systemet har sin unike bruker gjør systemet transparent og det er enkelt å spore hvem som har gjort hvilke endringer i de ulike dokumentene. 

Gjennom essCert ser du alle bedriftens utstedte dokumenter, og systemet gir en god oversikt som både forenkler overholdelse og øker kontrollen av dokumentasjonen.

Det er både raskt og enkelt å fullføre en søknad om Certificate of Origin gjennom essCert. Systemet lagrer enkelt informasjon, noe som betyr at du ikke trenger å skrive om neste gang du søker. Hvis du ønsker at vi sertifiserer fakturaer eller andre dokumenter, kan du også enkelt laste dem opp via essCert. Det skal alltid legges ved støttedokumenter til Certificate of Origin, som pakkeliste eller invoice. Når søknaden er godkjent, og dokumentene er ferdig sertifisert av Ålesund Handelskammer vil du få en e-post om at dokumentene er ferdige, og kan skrives ut fra din profil i essCert. Dokumentene printer du selv ut på hvitt papir.

En annen fordel ved elektronisk sertifisering er at det sparer deg for tid og penger – det er i tillegg bra for miljøet, da det reduserer ledetider og reduserer transporten til Ålesund Handelskammer. 

Dokumentene blir behandlet hver ukedag i tidsrommet 08.30-15.00. 

Om du trenger å få dokumentene stemplet og signert manuelt, kan du velge å få dokumentene skrevet ut hos Ålesund Handelskammer. Du må fylle ut en «Formal Undertaking», og opprette en profil hos essCert. Fyll ut all informasjon, og velg «print at the Chamber». Dokumentene vil da bli stemplet og signert manuelt. Husk å legge inn beskjed om du ønsker dokumentene sendt per post eller om de hentes hos handelskammeret. 


Hvordan benytte seg av essCert?

  • Fyll ut en "Formal Undertaking
  • Send skjemaet til register@esscert.com
  • Innen en arbeidsdag vil du få en e-post med innloggingsinformasjon
  • Logg deg inn på essCert
  • Fyll ut Certificate of Origin online, og send inn sammen med støttedokumenter som bekrefter opprinnelsen
  • Du får en e-post så snart dokumentet er sertifisert
  • Hent det ut på din profil på essCert
  • Support: support@esscert.com

Her kan du logge deg inn for å gjennomføre elektronisk registrering:

Online Document Certification

Username


Password




Forgot login details?


Lurer du på hvordan essCert virker? Ta en titt på videoen under:



Hvem kan benytte elektronisk sertifisering ?

Siden hvert importland har sine egne bestemmelser anbefaler vi våre kunder å høre med importøren om muligheten for bruk av elektronisk sertifisering. Noen land krever at dokumenter stemples ved ambassade eller konsulat i eksportlandet i tillegg til handelskammeret. Her vil rutinene fortsatt være som i dag. Vi vil derfor også tilby manuell stempling ved Ålesund Handelskammer.
 
Priser for elektronisk sertifisering:
  • kr 720,- eks. mva. (medlemmer i Næringsforeningen)
  • kr 1200,- eks. mva. (ikke-medlemmer)
 
For ytterligere informasjon kontakt oss på tlf. 70 11 65 20 eller post@aalesund-chamber.no
 
Mer informasjon om eksportdokumenter