Elektronisk sertifisering - EssCert

Vi bruker det elektroniske systemet EssCert for sertifisering av eksportdokumenter.


Har du allerede en bruker i essCert? 

Logg inn på essCert!


Hvem kan benytte elektronisk sertifisering ?

Fra og med 1.juni 2021 vil vi bare motta og utføre sertifisering av COO gjennom vårt elektroniske system essCert.
De aller fleste importland aksepterer elektronisk stempling. Men ved overgang fra manuell til elektroniske, anbefaler vi våre kunder å høre med importøren om muligheten for bruk av elektronisk sertifisering. 

Om du trenger å få dokument stemplet og signert manuelt, sender du fortsatt inn dokumentene til oss via essCert, men velger å få dokumentene skrevet ut hos Ålesund Handelskammer. Dokumentene vil da bli stemplet med vannstempel og signert manuelt, og kan sendes til deg per post eller hentes ved Handelskammeret. Helsesertifikat fra Mattilsynet og andre tilsvarende dokumenter kan bringes til Handelskammeret for manuell stempling ved behov. 

For å få dine dokumenter sertifisert elektronisk må du opprette en brukerkonto hos essCert, som er systemet vi bruker for all sertifisering. Å lage en brukerkonto hos essCert er både enkelt og gratis! Les hvordan her.
Det er kun virksomheter registrert i Brønnøysund med organisasjonsnummer som kan få sertifisert eksportdokumenter.

Fordeler ved å benytte essCert

Krav til digitalisering Verden endrer seg raskt og digitalisering blir mer og mer en norm. Mange aspekt ved internasjonal handel blir raskt modernisert og må tilpasse seg nye krav og omstendigheter. Kravene til forenkling, standardisering og digitalisering øker og vil snart ikke kunne unngås. Tolletaten har allerede avviklet COO som papirskjema, og utfører utelukkende elektronisk sertifisering. Skiftet fra manuell sertifisering til elektronisk, vil bidra til å redusere både kostnader og miljøbelastningen betraktelig. World Trade Organization (WTO) estimerer at handelskostnadene globalt kan reduseres med hele 14,3%.

EssCert er brukervennlig og enkelt å benytte. Du velger hvilke type dokument du ønsker å sertifisere, og fyller ut deretter. Ved utfylling av COO, lagrer systemet informasjon, noe som betyr at du sparer tid neste gang du benytter essCert. Hvis du ønsker at vi sertifiserer fakturaer eller andre dokumenter, kan du også enkelt laste dem opp via essCert både som vedlegg til COO eller som «Other Documents»

NB! Opprinnelsen i COO må du som eksportør bekrefte, du må derfor alltid legge ved et dokument som bekrefter dette. Dette kan være f.eks en eksportfaktura, produksjonsordre, pakkseddel eller lignende.
Produserer dere varene selv, er et tips å merke utgående fakturaer med "Place of origin: Norway" eller "This product is manufactured by...." 

COO sertifisert i essCert får sitt eget referansenummer, QR-kode, ICC sitt stempel og Ålesund Handelskammer sitt stempel med signatur. Andre dokumenter blir stemplet elektronisk med Ålesund Handelskammer sitt stempel og godkjenner sin signatur. Når søknaden er godkjent, og dokumentene er ferdig sertifisert av Ålesund Handelskammer, får du automatisk varsel pr epost. Du kan da skrive ut dokumentene fra din profil i essCert. Dokumentene printer du selv ut med fargeinnstilling på hvitt papir.

Om du trenger å få dokument stemplet og signert manuelt, sender du dokumentene inn til oss via essCert og velger å få dokumentene skrevet ut hos Ålesund Handelskammer. Dokumentene vil da bli stemplet og signert manuelt, og kan sendes til deg per post eller hentes ved Handelskammeret.

Alle søknader om sertifisering blir behandlet innen tre timer etter at de er sendt inn, i tidsrommet 09.00 - 15.00 på hverdager. Vi er naturligvis tilgjengelig for å bistå i prosessen hvis dere skulle trenge hjelp. 

For ytterligere informasjon kontakt oss på tlf. 70 11 65 20 eller post@aalesund-chamber.no


Logg inn på essCert!


Hvordan opprette bruker i essCert?

  • Fyll ut en "Formal Undertaking" 
  • Send skjemaet til register@esscert.com
  • Innen en arbeidsdag vil du få en e-post med innloggingsinformasjon
  • Du er nå klar for å logg inn på essCert for å fylle ut din første Certificate of Origin online. Husk å legge ved støttedokumenter som bekrefter opprinnelse

Hver bedrift har sin hovedbruker som legger inn sin signatur via skjemaet "Formal Undertaking". Dersom dere ønsker flere brukere kan dere legge til flere ansatte som også får sin unike bruker i systemet. Det at alle som benytter systemet har sin unike bruker gjør systemet transparent og det er enkelt å spore hvem som har gjort hvilke endringer i de ulike dokumentene. Se bruksanvisning og ta gjerne kontakt ved behov for hjelp.