Muligheter for e-handel med norsk mat og drikke i Europa
Veksten i e-handel innenfor flere sektorer har økt i en rekke land i takt med endringene i forbrukervaner som følge av koronapandemien og nedstengningene den har gitt. Her åpner det seg muligheter for norske bedrifter, også når det gjelder mat og drikke. Det blir temaet på et eget webinar onsdag 2. desember.
E-handel tar en stadig større andel når det gjelder kjøp og salg, inkludert produkter i mat- og drikkekategoriene. I EU-området ble det netthandlet for 636 milliarder euro i 2019, en økning på 14 prosent fra året før. For 2020 er veksten anslått til å bli nær 13 prosent.
Innovasjon Norges kontorer i Spania, Italia, Frankrike og Tyskland har nylig undersøkt og kartlagt ulike markedsforhold og aktuelle forretningsmuligheter for e-handel med norske mat- og drikkevareprodukter i de fire respektive markedene. Kartleggingen har spesielt sett på mulighetene for e-handel innenfor områdene sjømat og tang, landbruksprodukter (lam og spekemat spesielt) og drikkeprodukter.
Hovedfunnene i undersøkelsen blir presentert på et eget webinar onsdag 2.desember kl. 14:00 – 15.30. Målgruppen er norske produsenter innen sjømat og landbruk som tenker at e-handel i et av de fire landene kan være av interesse. Webinaret blir presentert og ledet av Emanuela Teani, som er markedsrådgiver ved Innovasjon Norges kontor i Milano. Våre markedsspesialister vil gi en kort presentasjon av sitt marked og hvilke produkter som kan være av interesse. I tillegg vil eksportsenteret delta med generell informasjon om hvordan dette vil fungere i praksis.
Webinaret vil foregå på engelsk.
Hvor: digitalt
Når: 02. desember 2020 kl 14.00 - 15.30
Påmeldingsfrist: 01 des 2020