Aktiviteter og samarbeid i regionen
Næringsforeningen skal bidra til at Ålesundregionen blir Norges mest attraktive næringsregion. For å få til dette er aktivitet og samarbeid på flere ulike områder helt sentralt.
Denne uka har vi hatt seminar med Judicia for bygg, anlegg og eiendomsbransjen, hatt møte med Ålesund kommune for samme næring, stått på scena til The North West, gjennomført samling for Talent Sunnmøre og hatt et spennende møte sammen med Kultursjef Oskar Skulstad.
Det var rundt 70 påmeldte som fikk ulike perspektiv på temaet fremdrift og forutsigbarhet i bygge- og anleggsprosjekter. De fikk høre innlegg fra Holte Consulting, Christie & Opsahl, Judicia, Arkitekt Ole Andreas Søvik og plansjef i Ålesund kommune, Anette Solbakk. Seminaret ble avrundet med en sofaprat der det kom gode spørsmål fra publikum og det hele ble avrundet med noe å spise og god tid til videre samtaler og diskusjoner - alt i sjette etasje på Pir.
Prosjektet Bli Med Hjem var invitert til å holde et innlegg på The North West for å presentere hva dette er og si noe om hvorfor vi gjør det. Stikkord er:
1) Rekruttering av nye medarbeidere 2) Synliggjøre bredden i jobbmuligheter 3) Bygge nettverk med andre virksomheter 4) Bygge omdømme for Møre og Romsdal
Vi fikk mange gode tilbakemeldinger og heiarop fra flere som ser at det nytter å jobbe sammen for å bygge merkevaren Møre og Romsdal.
I tillegg fikk vi deltatt på flere av The North West sine arrangementer, blant annet om stiftinga av nye Framtidslaben, Bypakken Ålesund og sirkulær gründerskap.
Ny samling med Talent Sunnmøre
Den femte samlingen i ledertalentprogrammet foregikk på TEFT-laben på NTNU onsdag og var viet til temaene digitalisering og omstilling.
Teknologi og trendene rundt påvirker samfunnet og dermed også mulighetene og potensiale dette gir bedriftene. Det er viktig at bedriftens digitale initiativ er forankret i forretningsstrategien. Dette gjør det enklere å ta gode, strategiske valg i utnyttelsen av digitale muligheter som skaper verdier og nye muligheter for bedriften.
Samling fem i Talent Sunnmøre ble viet til dykk i nettopp ny teknologi og nye arbeidsverktøy og hvilke arbeidsmetoder som kreves. Et konkret eksempel er sosiale medier som i dag er en av de viktigste markedskanalene for både bedrifter og arbeidstakerne. Samlingen synliggjorde det faktum at mennesker stoler på mennesker og at bedrifter har mye å hente på å få de ansatte til å være aktive med fremsnakk om bedriften og dens aktiviteter på sosiale medier. I forlengelsen av dette ble det også viet oppmerksomhet til hva man som ansatt kan gjøre for å bygge opp sin egen merkevare på sosiale medier.
Takk til blant andre TEFT-lab, NTNU, NExTdigital, Framtidslaben og Twoday for solide faglige bidrag.