Ny leider bedrer sikkerheten til sjøs
NorthWestCoast AS i Søvika i Haram har utviklet den nye leideren og autolinebåten «Seir» er en av de første som har tatt nyvinningen i bruk.
Den typiske leideren (taustigen) benyttes for å entre en båt til sjøs ofte under krevende vær- og vindforhold.
-Leideren er godkjent av Sjøfartsdirektoratet for bruk i det norske markedet, sier Arve Toven, daglig leder i NorthWestCoast AS.
Han har sammen med Kristian Bjarne Dyb og Tor Arne Reitan utviklet den nye leideren. De så behovet for en leider som tåler påkjenningene av sjøsprøyt og hardt vær. En entringsleider skal ifølge regelverket være klar til bruk på kort varsel. Den gamle leidertypen blir derfor ofte liggende på dekk i all slags vær, dette bidrar til kortere levetid. Argostep som er navnet på den nye leideren kan lett legges sammen og settes vekk i et eget skap.
-Problemet er at de ofte råtner innenfra og man ser det ikke. Da er det en fare for at man bruker en leider man tror er i god stand, men som ikke er det sier Toven.
Den gamle typen leider er laget av hampetau og treplanker må gjerne byttes ut hvert tredje år ifølge mannskapet på «Seir». Nyvinningen Argostep derimot skal vare i minst ti år og i tillegg er det enkelt å bytte deler på den, forteller Kristian Bjarne Dyb i NorthWestCoast AS.
Argostep blir et sunnmørsprodukt tvers igjennom. Monteringen skjer hos Haram Industrier, trinn- og stroppefester er fra Pla-Mek, forlengere fra Rempro, klosser fra Mesterplast og stropper blir sydd sammen hos Sula Bedriftstjeneste.