Reiseliv kan være næringsveg på øyane
Norge er år etter år på listen over ønskede reisemål, og Nordøyane har et stort potensial når det kommer til både hotell-, bobil- og cruisegjester. Onsdag denne uken presenterte vi sammen med Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, kartleggingsprosjektet "Reiseliv som næringsveg på Nordøyane".
Nærmere 30 personer var samlet på Finnøy Havstuer, og deltakerne var både interesserte, og engasjerte i hva reiseliv kan få av betydning på øyene.
Hvilke gjester ønsker vi?
Vebjørn Krogsæter innledet møtet, og snakket om at planlegging og god tilrettelegging er viktig når det kommer til reiselivssatsning. Vi må se på hvilke gjester vi ønsker oss at kommer, og så tilpasse og skreddersy produktene våre deretter.
En næring som krever sysselsetting
Reiselivssjef i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Tom Anker Skrede, understreker de mulighetene en utvikling i reiselivsnæringen gir.
– Dette er en næring som faktisk krever sysselsetting på stedet; de prøvde en gang å lage nordlys i Beijing. Det gikk ikke, fortalte Skrede.
– Reiselivsnæringen er også faktisk stor, større enn sjømatnæringen, og i årene som kommer øker middelklassen og det asiatiske markedet. Dette må vi tilrettelegge for, fortsatte Skrede.
Stort potensial
Norge er år etter år på listen over ønskede reisemål blant verdens turister, og Nordøyane har et stort potensial når det kommer til reiseliv - det er de aller fleste som er tilstede på Finnøy Havstuer enige om. Ifølge reiselivssjef Tom Anker Skrede, kan Nordøyane ha nytte av både hotellgjester, og bobil- og cruiseturister.
– Det er mye prat om at cruiseturistene legger igjen lite penger, men faktum er at de la igjen i overkant av en halv milliard i fjor, bare i Ålesund. Det er realiteten, forteller Skrede.
Hva har vi?
I løpet av kartleggingsprosjektet, har Destinasjon Ålesund og Sunnmøre utført selve prosjektaktivitetene i seks faser, bestående av datainnsamling, besøk og samtaler, et stort folkemøte, en workshop, og flere mindre møter. At det er flust av attraksjoner på Nordøyane, og at reiseliv kan være næringsveg, det er det ingen tvil om. Datainnsamlingen har identifisert 70 bedrifter/lag/organisasjoner som jobber innen reiseliv eller tilgrensende områder. I tillegg finnes et stort antall gratis fellesgoder på Nordøyane, som for eksempel badestrender og fjellturer, og et stort engasjement fra frivillige lag og organisasjoner. Fellesnevneren her, er at disse ikke er utnyttet i kommersiell forstand.
Total sengekapasitet på Nordøyane, inklusive Brattvåg Fjordhotell, er 433 senger, fordelt på 141 rom, og 16 bedrifter. I tillegg har øyene en omfattende utleie av hytter og fritidsboliger, gjennom aktører som Airbnb, Booking.com og Novasol.
– Kartleggingen viser at det er for få muligheter for de besøkende til å legge igjen penger på Nordøyane, og det er nok ikke viljen til de besøkende det står på, forteller prosjektleder i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Audun Hopland.
Destinasjonsselskapets anbefaling
Til slutt redegjør Audun Hopland for destinasjonsselskapets videre anbefaling: Å sammen med Næringsforeningen og involverte kommuner, søke støtte fra Møre og Romsdal fylkeskommune til et 2/3-årig utviklingsprosjekt på Nordøyane og tilgrensende opplevelsesområder langs aksen nordover, som Aukra og Midsund.
Hvordan tilrettelegge?
Avslutningsvis ble det diskutert i plenum hva publikum tenkte om anbefalingen, og videre muligheter. Blant annet ble det diskutert hvordan man kan tilrettelegge for turister, på smale veier, og i områder med lite tilgjengelig informasjon. Blant annet ble det foreslått utkikkspunkter, hvor det vil være naturlig å stoppe for å for eksempel ta bilder, og å legge en innsats i god skilting.
Det var stor positivitet blant publikum for å ta kartleggingsprosjektet et steg videre inn i et utviklingsprosjekt, og vi gleder oss til fortsettelsen.