Arbeidsrett og koronavirus
Koronaviruset (coronavirus) gjør at arbeidsgivere og arbeidstakere kommer opp i uvanlige problemstillinger i arbeidsforholdet. Hvilke regler gjelder i et arbeidsforhold når det oppstår behov for tiltak for å hindre smitte eller mulig smitte?
Spørsmålene som kan oppstå er mange. Vi leser i media om personer som blir satt i karantene, arbeidstakere må arbeide fra hjemmekontor, reiser avlyses, virksomheter må sette inn beredskapstiltak med tanke på eventuell kommende smitte, bedrifter får problemer med leveranser slik at produksjonen må reduseres, osv.
Kan arbeidsgivere nekte eller pålegge ansatte å reise i jobbsammenheng til områder med forhøyet risiko for smitte? Hva med privatreiser. Kan arbeidsgiver nekte ansatte å reise til ulike områder på sin fritid? Hvem kan settes i karantene, og hvem kan sette arbeidstakere i karantene? Kan arbeidsgiver permittere ansatte på grunn av risiko for smitte? Hva kan en arbeidsgiver gjøre hvis en ansatt kommer hjem med smitte eller fra en reise fra et område med koronasmitte? Kan arbeidsgiver beordre ansatte til å bli hjemme? Har arbeidstaker rett på lønn? Kan arbeidsgiver pålegge den ansatte å ta permisjon uten eller med lønn?
Dersom du ønsker å vite mer anbefaler vi å lese artikkelen til Jahn Waage Aurdal som er Managing partner/Advokat hos Advocator Advokatfirma AS: https://advocator.no/arbeidsrett-og-koronavirus/