Ukens Medlemsbedrift: KLM

KLM har vært pioneer i flybransjen siden 1919 og er det eldste flyselskapet som fortsatt opererer under sitt orginale navn. KLM har som mål å være det mest kundefokuserte, innovative og effektive flyselskapet i Europa, og tilbyr pålitelig service og toppkvalitetsprodukter.

Siden fusjonen i 2004 har KLM vært en del av Air France-KLM-konsernet. Air France-KLM er den ledende gruppen når det gjelder internasjonal trafikk ved avreise fra Europa. Det tilbyr sine kunder tilgang til et nettverk som dekker 314 destinasjoner i 116 land takket være Air France, KLM Royal Dutch Airlines og Transavia. Med en flåte på 548 fly og 101,4 millioner passasjerer som ble gjennomført i 2018, opererer Air France-KLM opp til 2300 daglige flyvninger, hovedsakelig fra knutepunktene i Paris-Charles de Gaulle og Amsterdam-Schiphol.

I Norge har vi et kontor i Oslo og filial i Bergen og Stavanger. Vi er totalt 11 ansatte i Norge.

Hva er dere spesielt stolte av å ha fått til, eller å ha arbeidet med i 2018?

Gjennom 2018 hadde vi et klart mål om å skape engasjement og entusiasme rundt rutetilbudet vår fra Ålesund Vigra. Utgangspunktet var at vi trengte vekst i passasjertallene for å kunne utvide rutetilbudet. Det er utrolig spennende å få jobbe i denne regionen, og vi opplever mye positive tilbakemeldinger og tydelige beskjeder om at det er viktig for næringslivet at KLM flyr fra Vigra. Dessverre gjenspeilet ikke all positiviteten og engasjementet seg helt i økt aktivitet på ruten. Pilene peker mer bortover og litt nedover framfor oppover både i passasjertall og omsetning. Det førte dessverre til at vi ikke oppnådde målet om å utvide kapasiteten på ruten, men vi har på ingen måte gitt opp det prosjektet av den grunn. Nå nærmer det seg sommerprogram med stormskritt, og vi er tilbake med to daglige avganger igjen. Vi har tro på at vi skal klare å snu trenden, og vise at det behovet næringslivet i regionen sier er der, også gjenspeiles i den faktiske trafikken. Vi trenger særlig å sikre litt mer av den trafikken som skal litt lengre ut i verden for å kunne overbevise om at vi skal sikre og utvide produktet vårt. Potensialet er definitivt der, så vi håper og tror at kundene også er med på å bruke tilbudet som finnes.

Hva gjør dere sammen som kollegaer når dere skal ha det kjekt?

I Norge består KLM av et rent salgs-team. Vi er 11 ansatte med fokus på kunder og leveranse, og vi er veldig opptatte av å ha det gøy på jobb. Det er stor takhøyde, og vi utfordrer hverandre på ulike områder. Vi har en løs tone på kontoret, og det er mye latter. Vi har selvsagt våre sosiale arrangementer gjennom året, men det som gjør det spennende og gøy å jobbe i KLM er hverdagene med kollegaene. Vi er et lite og sammensveiset team med glimt i øyet.

Hva tror dere folk skulle likt å vite om bedriften, som kanskje ikke så mange vet om i dag?

CSR er en viktig del av KLMs forretningsstrategi. KLMs mål er å redusere CO2-utslipp per passasjer med 20% innen 2020, sammenlignet med nivået i 2011. KLM var det første flyselskapet som flyr med biodrivstoff under kommersielle fly. Sammen med SkyNRG har KLM startet Corporate BioFuel-programmet for å drive utvikling og kommersialisering av biodrivstoff for luftfartsindustrien. Da vi åpnet vårt siste tilskudd i Norden i mai 2018 - Växjö i Sverige - opprettet vi vår mest holdbare rute. Dette betyr at KLM ikke bare kjøper bærekraftig biobrennstoff for ruten, det kompenserer også for de totale gjenværende karbondioksidutslippene av alle flyreiser gjennom KLMs CO2ZERO-tjeneste.

Hvis dere skal trekke frem en sak eller et prosjekt som er viktig å få gjennomført for å utvikle regionen vår- hva vil det være?

Som nevnt tidligere har vi et brennende ønske om å fortsette å fly fra Ålesund Vigra, og å utvide tilbudet vårt til et minimum med to daglige avganger hele året. Vi trenger imidlertid at kundene i regionen realiserer potensialet som finnes, og bruker det tilbudet som er der i dag. Vi er helt avhengige av å se en positiv utvikling på ruten for å kunne styrke vår posisjon. Ålesund og omegn er en utrolig spennende region, med masse bedrifter med en internasjonal profil. Vi er overbevist om at det også er en fordel for næringslivet her at det finnes en internasjonal rute til en av de store hubene i Europa. Det er viktig for konkurransesituasjonen til bedriftene at man enkelt kan komme seg ut i verden, og for å kunne bringe kunder til regionen på en effektiv måte. Vår oppfordring til næringslivet her er å ta noen beviste valg i forhold til reisevaner, ikke bare for seg selv eller bedriften, men også med tanke på videre utvikling av regionen og mulighetene som er her.

KLM